Grado

"Nästa tisdag åker jag själv ner till Italien i tre månader & ska sommarjobba på en stor camping i ett animationteam."


Läser meningen om & om igen, men måste erkänna att jag har svårt att få in det. 


Hur kom jag ens på idén? En kväll förra sommaren pratade jag, mamma & pappa om vad jag ville göra efter studenten. Ett sabbatsår har alltid varit givet & med det bestämt, var det bara att komma på vad jag skulle göra. 


Min familj brukar åka ner med husvagn till medelhavet varje sommar & bo där i några veckor. Jag älskar campinglivet. Det bästa jag vet & utan tvekan mitt andra hem. Pappa frågade om jag kanske ville jobba med turism utomlands & det var då det slog mig att just jobba i ett animationteam på en camping nere i Italien! Ett animationteam är ett ungdomsteam som annordnar allt från miniclub & eveningshows till volleyball- och football tournaments. 


Jag älskar barn, lever för musik & är ett sportfreak. Det kändes meant to be.


Vid jul skickade jag mitt CV & personliga brev på engelska till över tio campingar i norra Italien & hoppades på napp. En dag fick jag ett mail från en organisation som anordnade animationteam på campingar i Italien & chefen skrev att hon kunde tänka sig ett samarbete med mig. Efter några månaders mailande, blev det bekräftat att jag fått jobbet. 

 

Den 14 juni, dagen efter studentbalen, tar jag mitt pick & pack & flyger till Grado. En stad som ligger 1,5 timme från Venedig i norra Italien. Campingen är en fyrstjärnig camping som heter Camping Europa.


För er som undrar hur mina dagar kommer att se ut där nere, ser varje dag ungefär ut såhär. Först morgonmöte med all personal, sedan ett pass på förmiddagen & ett pass på eftermiddagen då jag håller i antingen miniklubb eller sportaktiviteter. Mitt på dagen ungefär 12 till 15.30 har jag siesta, vilket innebär att jag är ledig pga. värmen. Skönt om du frågar mig. På kvällen är det gemensam kvällsmat med teamet innan vi ska hålla i kvällsshow & uppträda på scen. Min vecka består av sex jobbdagar & en ledig dag. 


 
 


 
 

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 

 

Såhär ser campingen ut! Förutom cash ingår det gratis boende tillsammans med en eller två animationmembers samt gratis frukost, lunch & middag på en av campingens restauranger. 


Jag har redan börjat kolla upp vad jag kan göra när jag inte jobbar. Tåg till Venedig går från närmsta tågstastion 30 gånger om dagen & kostar knappt 100 kronor. Är det ett skämt? Nära Venedig ligger även staden Jesolo som sägs vara "ungdomarnas stad" i Italien. Jesolo har flera anläggningar med vattenaktiviteter vilket är perfekt då jag vill lära mig vindsurfa. Förutom sol & bad, har jag inte världsavstånd till alperna. Det hade varit sinnessjukt roligt att vandra eller klättra.

 
 
 
 
 
 

Men det roligaste av allt ska såklart bli att få lära känna nya människor, prata engelska & stå på egna ben. Men som sagt, om tre månader är jag tillbaka, med lite mer erfarenhet i ryggsäcken.

 
Om livet skulle vara en berg-och dalbana är jag utan tvekan på de högsta höjderna just nu. Imorgon börjar studentveckan, på fredag tar jag studenten & på nästa tisdag åker jag.  
 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0