Second day off

& där kom min andra lediga dag! Vaknade halv ett & cyklade till stranden & köpte en smoothie. Vid strandbaren kan man välja vilka tropiska frukter man vill ha, så mixar dem ihop den. Jag valde melon & ananas, smakade himmel. Från ett till två övade vi till musikalen vi ska ha på torsdag. Efteråt cyklade jag & Frederika till supermarket i Grado. När jag kom tillbaka vilade jag innan det var time for beachparty på stranden! Vi anordnade beachvolleybollturnering, lekar för barnen, dans, mat, marknad etc! Nu är vi mitt i att öva till vår nya musikal "Disney" innan jag somnar mer än gott.

Pool

Idag var det första gången jag badade i campingens pool! Vi i Animationteamet får inte bada i poolen eller vid havet på här på campingen, men som tur är finns det andra campingar med pool vi kan gå till & fina stränder precis utanför stängslet. Dock är min favvo den stora stranden inne i Grado! Men anledningen till att jag fick bada i poolen idag var för att vi hade lekar där i med minuklubben! & såklart lekte jag & Allison lika mycket som barnen.

Efter över en timmes lek öppnade jag hoppborgarna & nu ligger jag här i min säng & ska försöka sova lite innan kvällen. Ikväll har vi minidisko & välkommenshow! Men jag är inte med i showen utan ska bara klappa igång publiken, vilket passar mig fint idag.

Mamma Mia

Om solen gassade på igår så vill jag lova att den gjorde det minst lika mycket idag med! Hela dagen kändes som ett träningspass. Efter miniklubb, zumba & hoppborg, uppträdde jag ikväll med "Mamma Mia" på scenen. Riktigt kul! Nu ska jag lova & längtar rejält till min lediga dag som troligtvis är på söndag.

Sol

Veckan innan studentbalen testade min kompis en håruppsättning & sminkning på mig, mest för att göra klart hur jag ville ha det till balen. På kvällen passade jag & mamma på att åka till finjasjön & ta lite bilder!

Idag har jag haft en bra dag. Varit allmänt positiv till saker & ting & allting har flutit på bra. Men såklart pendlar det, speciellt nu i början! Vädret har iallafall varit magiskt. Vi lekte lekar med barnen på stranden & det var så kul! Nu är jag dock dundertrött. Är i behov av att ha fler sovtimmar på dygnet.

Trip to Grado!

Äntligen kan jag ladda upp bilderna från min lediga dag inne i Grado! Tog tio minuter att cykla dit & den vägen kommer användas flitigt. Där var magiskt fint! Idag har solen gassat på & speciellt när vi tömde hoppborgarna från vatten. Blev ju barn på nytt.

Uppträde!

Sorgligt nog har jag inte hunnit göra över bilderna hit! Ni förstår, just nu är dagarna fullproppade med arbete. Jag äter frukost 8.30 & övar till musikalerna till efter midnatt. Däremellan har vi endast 45 minuters rast & dem går utan tvekan till att sova. Som sagt ser det bara ut såhär nu när vi ska lära oss allting, sen blir det siesta!

Men idag har alltig flutit på bra idag. Pyssel på minuklubben & ikväll uppträdde jag med "The greatest love of all" på scenen". Det är så kul här nere för man testas hela tiden. Två timmar innan showen "Kajsa, du ska sjunga". Sedan går jag runt & pratar med nya människor 24/7 & det är så kul! Snacka om att öva på smalltalk.

Ledig dag!

Min första lediga dag är nu gjord! Det mest galna var att jag vaknade av mitt alarm 12.45 för att äta lunch med animationteamet. Sov som en stock till dess.
Efteråt övade vi sista dansen till musikalen "We will rock you" & sedan begav jag mig ut på äventyr. Jag ville utforska Grado, staden campingen ligger vid tätt intill. Vi har fått varsin skrutten cykel här nere, så efter att jag packat en ryggsäck med kamera, karta & mobil cyklade jag till staden. Där stannade jag i några timmar & det var verkligen riktigt kul att utforska en stad på helt egen hand. Hittade den stora stranden som är magiskt fin, hamnen, supermarket, vindsurfing osv. Stannade ett långt tag vid stranden & lyssnade på musik.

Jag tog massa bilder när jag var iväg, men sirligt nog fungerar inte mitt internet till att ladda upp bilderna just nu! Hoppas att det går imorgon!

När jag kom hem hade vi minidisko & efteråt show, men då stod jag bara & klappade igång publiken. Nu ska jag sova! Hoppas att ni sover gott.

Siesta

Jag måste ju beta av alla mina bilder från studentdagen & balen! Idag kör jag bara på iphonebilderna från studentdagen. Haha alla dessa selfies.

Livet här nere går bra. Men jag måste erkänna att det är en konstig känsla att flytta till ett annat land leva på ett annat sätt! Dock klagar jag inte på att maten är annorlunda, italiensk mat går före svensk alla dagar i veckan.

Idag skiner solen & just nu har jag siesta. Vi bor i någonting som liknar bungalow, så sitter utanför nu med några i teamet. För er som undrar så är alla i teamet i min ålder. Allt från 93:or till en 98:a.

Midsommar

Som ni vet har de senaste veckorna varit hektiska med mindre sömn än vanligt & det kände jag av när jag vaknade imorse. Jag var så trött... Därför har denna dagen till en början känts långsammare än vanligt. Som tur är kommer vi att ha en helt ledig dag varje vecka & min är troligtvis snart.

Efter lunchen idag sprang jag en runda innan vi skulle dansa med barnen på scenen! När uppträdandet var slut klockan elva, köpte vi varsin liten glass & satte oss vid ett bord. Jag tog nutella & I have a new favorite.

Som ni hör har jag inte firat någon midsommar idag! Italienare har aldrig hört talas om det haha!
Men jag hoppas att ni alla har/har haft en fin midsommarafton!

Musical

Ciao! Tog lite bilder inne i miniklubbhuset & scenen vi uppträder på!

Idag efter minuklubben, minidiskot & lunchen övade vi till musikalen. Jag ska vara en av huvudkaraktärerna & vi övade på en dans. Jag ryser, det var så kul! Vi stod ett gäng på scenen, solen värmde & vi lärde oss koreografin som vi ska göra tillsammans i takt.
Även på minidiskot är där nästan tio låtar med rörelser till som jag sakta håller på att lära mig. Ikväll hade vi minidisko igen & då dansande vi samma danser med alla barn & lekte en & annan lek. Sedan hoppade vi att öva till musikalen, så istället satt vi ett gäng & nära campingens restaurang & bara snackade. Snart ska jag gå tillbaka till dem innan vi alla går & lägger oss. Godnatt!

My arrival & first day!

CIAO!
Äntligen har jag fixat wifi & kan skriva mitt första inlägg från Grado i Italien!

Jag har så mycket jag vill berätta men tänkte i helhet skriva om min ankomst, första & andra dag här nere! Min pappa jobbar i Italien en gång i månaden & flög med mig ner! Vi anlände till campingen sent på kvällen & välkomnades av min huvudchef Gianluca & Alessandro! Sa hejdå till pappa & följde med dem bort till animationteamets samlingsplats. Det var utan tvekan en speciell känsla när jag gick in & alla satt & väntade på mig. Allihopa var väldigt öppna, ställde frågor & skämtade. Fick direkt en positiv känsla som utan tvekan har hållit sig kvar. Teamet jag jobbar i är verkligen jättesnälla & dem att verkligen hand om mig. Var & en av dem har så fina personligheter.
Samma kväll gick jag & la mig direkt imed att jag var dödstrött efter studenten, studentbalen & flyget.

Nu till min första dag! Vill egentligen berätta alltihop men okej, kortfattat från början. Först höll jag, Allison & Geulia i miniclub. Så himla kul! På campingen finns det ett jättefint, stort hus där vi håller till. Jag ska visa er bilder senare! Efter pyssel, ansiktsmålning & minidisco på stranden, gick vi till poolen & höll i "tropical dance" med alla gäster! Efter lunch övade vi till en musikal vi ska hålla i om två veckor! Sedan gick vi tillbaka till minuklubben & blåste upp hoppborgarna. Vid sju åt vi gemensam middag innan minidisco & karaokekväll! Därefter hade vi ännu en övning till musikalen innan vi kastade oss i sängarna. Hör ni hur sjukt allting låter?

Idag höll jag i miniklubb & ikväll uppträdde jag på vår stora scen med "Don't stop believin"! Det var verkligen magiskt kul! Jag menar, är det här ett ärligt talat ett skämt? Ska jag hålla på att uppträdda hela sommaren, leka med barn, lära känna nya människor &
bo vid medelhavet? Jag kan inte förstå det.
Nu är klockan två på natten är & två kompisar cyklade precis in till Grado för att köpa något att äta, så ska vi tre äta tillsammans & snacka innan vi går & lägger oss! I will get use to this life.

Hoppas att allting är bra med er där hemma!

Nu åker jag!

Igår var jag på studentbal & hade utan överdrift en magisk dag & kväll.

Ni kommer att få se TONVIS med bilder om bara några dagar. Både från studentdagen men även från balen.

Men i skrivande stund har jag fokus på annat. Just nu sitter jag på ett plan. För det är dags. Om fem minuter lyfter vi. Då åker jag till Italien där jag ska sommarjobba. Mitt första egna riktiga äventyr.

JAG HAR TAGIT STUDENTEN

Det var verkligen så overkligt som alla sa att det skulle vara. Jag har aldrig haft så mycket adrenalin i kroppen & aldrig känt så mycket glädje på en & samma gång. Igår var den bästa dagen i mitt liv. Jag vill tacka ALLA som förgyllde min stora dag! En dag jag kommer att minnas varenda minut av.

Imorgon smäller det

IMORGON SMÄLLER DET!!!
JAG SKA TA STUDENTEN

Karneval

Idag var dagen vi treor tågade genom Hässleholm klädda som tjuvar, greker, fransmän, kändisar, forskare, bönder osv osv osv. Någon fin själ måste ha mutat vädergudarna med tanke på att solen har lyst 24/7 från dag ett.

Efter karnevalen samlades klassen & målade lakanen. Imorgon väntar klassdagen.

Studentveckan

Studentveckan är öppnad & i måndags kickades den igång med skattjakt! På kvällen sov jag över hos Michaela & igår möttes HTS mot ärkerivalen Jacobskolan i fotboll innan vi hade beachparty vid finjasjön.

Surprise!

Efter en heldag hemma med förberedelse inför studenten, överraskade jag & Karolina Jonna som har fyllt 18! Vi tog på henne en ögonbindel & körde upp till trähuset vid Hovdala. Vilken bra kväll det blev.

Grado

"Nästa tisdag åker jag själv ner till Italien i tre månader & ska sommarjobba på en stor camping i ett animationteam."

Läser meningen om & om igen, men måste erkänna att jag har svårt att få in det.

Hur kom jag ens på idén? En kväll förra sommaren pratade jag, mamma & pappa om vad jag ville göra efter studenten. Ett sabbatsår har alltid varit givet & med det bestämt, var det bara att komma på vad jag skulle göra.

Min familj brukar åka ner med husvagn till medelhavet varje sommar & bo där i några veckor. Jag älskar campinglivet. Det bästa jag vet & utan tvekan mitt andra hem. Pappa frågade om jag kanske ville jobba med turism utomlands & det var då det slog mig att just jobba i ett animationteam på en camping nere i Italien! Ett animationteam är ett ungdomsteam som annordnar allt från miniclub & eveningshows till volleyball- och football tournaments.

Jag älskar barn, lever för musik & är ett sportfreak. Det kändes meant to be.

Vid jul skickade jag mitt CV & personliga brev på engelska till över tio campingar i norra Italien & hoppades på napp. En dag fick jag ett mail från en organisation som anordnade animationteam på campingar i Italien & chefen skrev att hon kunde tänka sig ett samarbete med mig. Efter några månaders mailande, blev det bekräftat att jag fått jobbet.

Den 14 juni, dagen efter studentbalen, tar jag mitt pick & pack & flyger till Grado. En stad som ligger 1,5 timme från Venedig i norra Italien. Campingen är en fyrstjärnig camping som heter Camping Europa.

För er som undrar hur mina dagar kommer att se ut där nere, ser varje dag ungefär ut såhär. Först morgonmöte med all personal, sedan ett pass på förmiddagen & ett pass på eftermiddagen då jag håller i antingen miniklubb eller sportaktiviteter. Mitt på dagen ungefär 12 till 15.30 har jag siesta, vilket innebär att jag är ledig pga. värmen. Skönt om du frågar mig. På kvällen är det gemensam kvällsmat med teamet innan vi ska hålla i kvällsshow & uppträda på scen. Min vecka består av sex jobbdagar & en ledig dag.

Såhär ser campingen ut! Förutom cash ingår det gratis boende tillsammans med en eller två animationmembers samt gratis frukost, lunch & middag på en av campingens restauranger.

Jag har redan börjat kolla upp vad jag kan göra när jag inte jobbar. Tåg till Venedig går från närmsta tågstastion 30 gånger om dagen & kostar knappt 100 kronor. Är det ett skämt? Nära Venedig ligger även staden Jesolo som sägs vara "ungdomarnas stad" i Italien. Jesolo har flera anläggningar med vattenaktiviteter vilket är perfekt då jag vill lära mig vindsurfa. Förutom sol & bad, har jag inte världsavstånd till alperna. Det hade varit sinnessjukt roligt att vandra eller klättra.

Men det roligaste av allt ska såklart bli att få lära känna nya människor, prata engelska & stå på egna ben. Men som sagt, om tre månader är jag tillbaka, med lite mer erfarenhet i ryggsäcken.

Om livet skulle vara en berg-och dalbana är jag utan tvekan på de högsta höjderna just nu. Imorgon börjar studentveckan, på fredag tar jag studenten & på nästa tisdag åker jag.

Bilder från Almas student!

Gårdagen i bilder.

För er som inte vet om det, har Alma gått volleybollgymnasium uppe i Falköping. Hon har klasskamrater från hela Sverige & därför hade alla  volleybollspelare en gemensam studentfest i ett jättefint hus tillsammmans med oss släktingar. Det var verkligen hur trevligt som helst.

För hon har tagit studenten!

För idag tog den bästa människan på denna jord studenten!!!

Hur overkligt är det inte?! Min kusin & bästavän? Min Alma? Studenten?! Att du sprang ut med en vit mössa kan ha varit det mest overkligaste jag har sett. Men vet du vad Alma? Du är den bästa personen jag vet. Det finns inget skratt som smittar av sig så mycket som ditt & ingen som känner mig så bra som du gör. Du är värd det bästa av vad framtiden har att erbjuda. I love you.

Invigning av sommaren!

Men jag är så glad!! Livet är så bra. Äntligen har jag sommarkänslor & speciellt efter ikväll. Jag & Linnea invigde sommaren på vårt egna sätt nere i djupa dal, precis som vi gjorde förra året. Grillade banan, chocklad & marsmallows. Lyssnade på musik, pratade & skrattade tonvis. Den här tjejen. Jag är inte jag utan henne.

På dagen träffade jag fina My. Satt på mitt rum, lyssnade på musik & även här pratade vi om allt mellan himmel & jord. Jag trivs verkligen så bra med dig.

Testsminkning & håruppsättning

En lektion idag var inte så pjåkigt. Det var till & med så att vi slutade den tidigare, då vi hade möte i aulan om studentdagen. Det pirrar i hela kroppen när jag tänker på det. I eftermiddag tog jag bilen hem till fina Felicia som gjorde en testsminkning & håruppsättning på mig till balen. Hon är så fruktansvärt duktig! Efterår åkte jag & mamma hem till en släkting som sydde upp min balklänning & ikväll har jag & mamma fotograferat vid finjasjön. Dock behåller jag dessa bilderna för mig själv ett tag, men det är fritt fram att se dem på baldagen!

Hon har tagit körkort!

Go känsla när min "att-göra lista" har förminskats betydligt mycket idag. Jag har hunnit totalstädat mitt rum, varit nere i Kristianstad, hållit i innebandyträning & slingat mitt hår. Körde även ett pass på gymmet med bästa Linnea. Lite senare ikväll hämtade Jonna upp mig, för den här grymma tjejen har nämligen tagit körkort idag!!! Vi hämtade upp Karolina, köpte godis & körde en runda.

Monday breakfast

Vilken måndagsmorgon jag & Alma slog till med. Samtidigt som vi avnjöt en magisk frukost, satt vi & pratade i en timme.

Idag var jag tillbaka i skolbänken. Hade två lektioner varav båda bestod av betygsnack & utvärderingar, vilket gjorde dagen till en enkel match. Efter skolan åkte jag & mamma till
Väla & handlade lite till studenten.
För att förtydliga,
JAG TAR STUDENTEN NÄSTA FREDAG. It's unreal.

Ikväll var jag ute & sprang en runda med Felix innan vi körde ett fyspass här hemma. Imorgon har jag inga lektioner, men det betyder inte att jag ska sova bort dagen. Snarare tvärtom, fullspäckat schema.